Content & online zichtbaarheid

 

Eigenlijk weten we het allemaal; zichtbaar zijn als ondernemers is belangrijk! Zowel off-line als on-line moet je aanwezig zijn. Maar hoe dan? Ga je voor live events waar je je doelgroep ontmoet of mede-ondernemers om ervaringen uit te wisselen of richt je je vooral op de on-line kanalen om je kennis en kunde te delen?

Mijn tip: kies voor beide! 

Zo vind ik zelf de maandelijkse Open Coffee bijeenkomsten in Bussum altijd informatief, laagdrempelig en gezellig. Of bijvoorbeeld de Dag van de ZZP-er of het jaarlijkse event van mijn VA Exclusive Network, waar allemaal interessante workshops worden gegeven. Zo zijn er genoeg mogelijkheden om collega’s en potentiële klanten te ontmoeten. 

Voor dit blog wil ik je meenemen in de on-line wereld.

 

Website en webteksten

Natuurlijk wil ik ook een flashy website met mooie, stijlvolle en aansprekende foto’s en soepele teksten die ook nog eens hoog scoren in Google, maar SEO-proof tekstschrijven vind ik toch een vak apart. Gelukkig zijn er meerdere VA’s in mijn netwerk die dit heel goed kunnen en daar hun expertise in hebben. En ook bij de Ondernemersbende, zijn ze te vinden.

Zo is het belangrijk om er rekening mee te houden dat mensen steeds vaker gesproken zoekopdrachten gaan gebruiken en de zoekwoorden dus langer zullen worden. Linkbuilding werkt, maar vooral als het nuttige en kwalitatieve links zijn tussen  verschillende websites binnen hetzelfde vakgebied. En we internetten steeds meer mobiel, waardoor zoekmachines ook meer de focus gaan leggen op deze bezoekers. Het is dus belangrijk dat je website geoptimaliseerd is voor mobiele bezoekers.

 

Social Media

Ok, je hebt een website, nu nog zichtbaar worden! Je online zichtbaarheid kun je vergroten door kennis of aanbod te delen op bijvoorbeeld Linkedin, Instagram, Facebook of Twitter…..leef je uit! Eén ‘maar’: maak een keuze in kanalen. Ga voor de kanalen waar jouw doelgroep actief is. Kies bijvoorbeeld 2 kanalen en benut die goed en consequent. Je posts worden lang niet door iedereen in je netwerk gezien of gelezen, dus herhaling kan geen kwaad (al dan niet in een ander jasje gestoken). Doe wel alles met een herkenbare uitstraling, zodat mensen in één oogopslag weer de link met jouw bedrijf leggen.

 

Canva

En als je dan een keuze hebt gemaakt welke social media kanalen je gaat inzetten, kun je met de online tool Canva die herkenbare en professionele uitstraling zelf realiseren.

Hierin kun je alles maken en ontwerpen van flyer tot banner en social media post. Voor de meeste standaard uitingen staan sjablonen klaar, zodat je de juiste afmetingen al hebt. Gebruik een toepasselijke quote, mooie stockfoto of een foto uit je eigen collectie en maak hem op met een achtergrond of bepaald lettertype, zodat het een herkenbare uiting wordt van jouw bedrijf.

En dan natuurlijk regelmatig posten….. Brengt me direct op een idee voor een volgend blog ;-)!