Voorjaarsschoonmaak!

 

10 tips voor een fris en opgeruimd kantoor

 

Alhoewel ik ook geen schoonmaakfreak ben, vind ik het wel altijd fijn om in een opgeruimde omgeving te wonen en te werken. Het brengt me rust en leidt me niet af van mijn werkzaamheden. Maar hoe zorg je er nu voor dat je kantoor er altijd netjes en fris uitziet?

Met het lente zonnetje in aantocht wordt het tijd voor een fris kantoor.

Eerst maar even wat feitjes*, dan ga je misschien vanzelf wel met een doekje en schoonmaakmiddel aan de slag….

 

  • Wist je dat een computermuis gemiddeld drie keer meer ziektekiemen bevat dan een toiletknop? Drie keer meer!
  • Er in feite zo’n 10 miljoen bacteriën op jouw bureau leven.
  • Het gemiddelde toetsenbord zo’n 7500 bacteriën bevat en zo’n 11% van de mensen dit nooit schoonmaakt? Slechts bijna de helft van hen maakt het toetsenbord minder dan één keer per maand schoon. Het is een feit dat virussen (zoals koorts) kunnen overleven op dit soort plekken, soms zelfs langer dan 24 uur!
  • Je telefoon, toetsenbord en computermuis behoren tot de favoriete huisvesting van bacteriën? En alle andere items die je dagelijks het meeste aanraakt….

 

Ok, nu je dit hebt gelezen wordt het tijd voor actie, toch?

  1. Gooi die ramen open en laat de frisse lucht binnen.
  2. Zorg ervoor dat je reinigingsdoekjes voor laptops, computers en beeldschermen binnen handbereik hebt. Zo kun je snel en makkelijk zorgen voor een hygiënische werkplek.
  3. Ga voor een Clean Desk Policy. Het zal even wennen zijn, maar uiteindelijk zorgt het opbergen en/of weggooien van oude documenten, lege dozen die in de weg staan en andere overvolle (pennen)bakjes voor een representatieve werkplek waar je je beter kunt concentreren.
  4. Pauze houden doe je vanaf nu in de keuken, woonkamer of buiten in de tuin. Het is niet alleen goed om even in een andere omgeving te zijn, maar het voorkomt ook dat je achter je bureau gaat eten en daarmee etensgeuren en vieze borden meeneemt (en achterlaat).
  5. Zorg voor voldoende opbergruimte. Investeer in een bureaukast en zorg voor voldoende opbergruimte voor boeken, documenten en andere kantoorartikelen, zodat deze niet in het zicht hoeven te staan.
  6. Werk snoeren en kabels weg. Zo’n bos snoeren onder je bureau of kabels door je kantoor staat heel slordig. Werk ze zoveel mogelijk weg achter kasten, onder je bureau of monteer ze met kabelbinders langs de muur zodat het er netter uitziet. Kijk ook eens op Pinterest voor handige hacks!
  7. Aankleding. Zorg voor een mooie poster, inspirerend moodboard of een kleurrijke bos voorjaarsbloemen. Een beetje huiselijkheid kan geen kwaad.
  8. Hang de jaarplanning op. Print hem uit per kwartaal of maand, zodat je er werkelijk mee kunt werken en je doelen niet vergeet. Heb je nog geen jaarplanning, maak er dan nog één!
  9. Plan een korte, maandelijkse opruimsessie. Elke eerste maandag van de maand een moment om wat beter door die paperassen te gaan, zodat je weg kunt gooien wat je niet meer nodig hebt.
  10. Verander zo nu en dan eens de inrichting van je kantoor. Een frisse, nieuwe kleur op de muur, verplaats de kast naar de andere kant of draai je bureau een kwartslag. Het geeft je letterlijk een andere kijk op de zaken.

 

*Feitjes via Staples business advantage

 

Photo credits: Alexander Filonchik, unsplash.com